Followers

Thursday, April 15, 2010

BAcA NoVel...BaCa NovEL (Unggu Karmila, Bagaikan Putri n Cinta Sang Ratu)

Dulu2 masa zaman study aku suka sgt baca novel..n my paberet author tak lain tak bukan cik Ramlee Awang Murshid...novel dia ada cinta, kasih sayang, misteri macam 2 ada la tak macam bila baca novel lain yg klu citer cinta maka hal cinta, gaduh, dalah sangka pas tu berbaik jer...tp bila dah kawen n beranak pinak (cewahhhhh mcm la anak dah ramai) terpaksa la aku lupakan kejap minat tu sbb tak ada masa tp tiba2 bulan ni aku terpergi kat MPH pelagi sekali beli 3 bijik..UnGu KarmIla, BaGaiKan PutRi n Cinta SaNg Ratu
UNGU KARMILAcenta mengenai kasih sayang Arif n karmila tetapi berakhir dgn tragedi di Villa sunyi..vila tanda cinta Arif unt karmila..sebuah villa berwarna unggu..warna kesukaan karmila...pembunuhan yang meragut 3 nyawa, arif, karmila n bibiknya..selepas bertahun2 villa itu sepi tiba2 orng asli disitu dikejutkan dgn kematian Jikon yg menyeludup masuk ke villa sunyi itu. Ema adik jikon yg tidak berpuas hati dgn kematian jikon, Dr ismadi yg hatinya hanya unt Ema, arafat abg arif yg masih tdk boleh menerima kematian adiknya dan karmila (bekas buah ati dia) dan dino bekas banduan yg ingin lari dr kejahatan..keingginan arafat unt merungkai sbb kematian arif telah membawa dino ke sana, cinta Dr ismadi terhadap Ema juga membawanya ke sana..pembunuhan ngeri telah berlaku lagi di sana tanpa diketahui kuasa mistik apa kah yg menyebabkanya..bagi tok batin semangat hutan yg sedang marah akibat dikejutkan dr lenanya...bagi polis ianya adalah satu misteri dan bg Dr ismadi unggu karmila la penyebabnya...ungu karmila adalah bunga kacukan yg telah dibiakkan oleh arif dalam usahanya mencari baka baru dan dinamakan semperna nama isterinya yg tercinta..bunga tersebut menghasil kan debunga yg boleh menyebab kan manusia berada dlm keadaan halusinasi, nampak apa yg ada dlm fikirannya seperti dunia yg nyata. semuanya terungkai dgn penyelidikan Dr ismadi tetapi dia hilang cintanya, dino pula mendapat hidup baru yg sempurna dan arafat mendapat menyelesaikan kekeliruan dan membersihkan nama arif yg dianggap pembunuh isteri n bibiknya..
mmg bila baca cerita ni rasa sayang nak berhenti walaupun unt ke toilet sbb kita akan sentiasa hendak mengatahui apakah yg akan berlaku selepas ini dan ini....

BAGAIKAN PUTERIBermula dgn watak haryani yg koma, saifudin yg difitnah membawa kita ke kurun ke 15, saifudin yg membawa diri dan akhirnya berguru di aceh dan digelar laksamana sunan, bersama sahabatnya djailuh menentang kejahatan supaya kembali ke jalan yg benar..kelembutan laksamana sunan yg memberi ruang kepada lawannya supaya bertaubat n kembali ke jalan Allah telah memikat hati haryani yg didalam komanya telah menyebabkan dirinya berada dialam kurun ke 15, tangkas tetapi lembut dan sentiasa merendah diri...sunan yg ingin kembali ke negeri asal nya di jemput oleh sultan melaka unt beradu tenaga dengan hang tuah pahlawan kebanggaanya dan disini sultan melaka banyak di hasut oleh nyi bungga kelara...pengikut syaitan yg ingin membalas dendam terhadap sunan..kematian gurunya wali sufi dan amanat nya mengenai aceh yg akan ditimpa malapetaka membawanya kembali ke aceh, manakala haryani yg berjaya mencuri hatinya terpaksa dibunuh supaya roh haryani dapat kembali ke abad 21 dimana keluarganya dan dani (keturunan sunan yg juga cintakan haryani) sedang menanti, di aceh ratu sulaman sedang menunggu untuk menjajah tanah rencong itu sebagai jajahan kekuasaan maharani yg juga menjadi pengikut thagut (syaitan) walaupun ratu sulaman tewas ditangan sunan ttp dia tetap melepaskan ratu sulaman dan berharap ratu sulaman akan kembali ke jalan yg benar..diakhiri ungkapan 'sebagai insan aku sayang padamu" telah menghuru harakan perasaan ratu sulaman..manakala di abad 21 haryani yg telah sembuh dr koma ttp mengingati sunan manakala dani pula berusaha mencari keris nanggroe yg menjadi senjata ampuh sunan dan mungkin warisan keturunannya, sehingga la kejadian tsunami melanda dan plot cerita bersambung didalam cinta sang ratu..
bila baca cerita ni aku rasa aku mcm jatuh cinta dgn kelembutan laksamana sunan a.k.a saifudin, keperkasaan dan kesabaran dia serta ketaaatannya kepada allah telah mengajak sama aku unt berubah ke demensi baru dlam hidup aku. dlm penceritaan ini aku geram kat sultan melaka n hang tuah yg setia membuta tuli...aku buleh terfikir yg laksamana sunan ni mcm wujud dlm lipatan sejarah...sekiranya benar dia wujud dlm sejarah mmg aku akan kagum giler dan bangga..
CINTA SANG RATU
Sambungan dr bagaikan puteri membawa kita kepada ratna a.k.a ratu sulaman yg jatuh cinta kepada sunan dan diakhiri dgn perkahwinan dan pengislamannya..beliau cuba menjadi muslimah sejati tetapi akhirnya diculik kembali oleh maharani dan disihirkan supaya melupakan sunan. sunan mengembara unt bertemu isteri tercinta hingga ke istana maharani, manakala di abd 21 haryani telah ke aceh unt mencari dani yg hilang akibat tsunami, tetapi terperangkap di perkampungan manusia serigala jadian (manggala) manakala dani pula seperti tidak siuman dan rohnya juga telah ke kurun 15 dan menjadi senggara (manusia kejam hasil sihir maharani) disana dia berjaya menjumpai sunan dan memegang sendiri keris nanggroe warisan pencariannya itu, setelah dibunuh sunan rohnya telah kembali ke abad 21 dan disini dia berjumpa haryani kembali di manggala.manakala sunan pula berduka apabila ratna isterinya meninggal angkara maharani..dan maharani pula telah kehilangan kuasa iblisnya...
dan sambungan cerita laksamana sunan pujaan hati aku ni kan bersambung dlm hijab sang pencinta...sunan, sunan, sunan...bukan setakat haryani dan ratu sulaman sahaja tapi saya jatuh cinta kat sunan jugak (cik abg jgn marah k..tu la sayang suh baca abg kata tak de masa..try la baca n mengerti why its took me to new dimension)

seronok giler bila dapat baca semua novel ni n tak sabar nak tunggu 28hb ni sbb hari gaji so bley beli lagi...1st aku nak beli HiJaB SaNg PenCiPta sbb tu sambungan bagaikan putri n cinta sang ratu..pas tu 9 nyawa...hehhe cik abg jgn bebel k...

2 comments:

miemiey said...

pasni boleh laa pinjam novel cik idah yee....
peminat novel rupanya ni...
kmi kim salam laa baca novel..bukan kmi baca tapi novel tulun baca tuk kmi..hahaha.....sekarang dah aktif berblog ke....ni mesti bos tadaaa...

dyea irdina said...

hhaha bukan bos tader tp jeles tgk blog kak mi tu yg try active balik tu....

There was an error in this gadget