Followers

Monday, January 31, 2011

HUjaN (en3 ini tiada kn mengena dgn NOH Hujan)

Kat johor ni dah lebih kurang 4 ari ujan berpanjangan..klu kat kampung aku di TRG ni mesti dah banjir bila ujan dtng tak berenti ni...

Hujan...mengamit memori daun pisang...dibawah pokok pisang katak bersahut sahutan...cewahhhhhhhhh

aku teringat masa zaman aku kecik2..klu ujan je maka beramai2 la aku n adik beradik pergi mandi kat luar rumah..bukan kami je tp jiran2 pun sama pakat mandi ujan...dgn hanya memakai sluar 'katok' (pendek) maka berlari larian la kami dlm ujan..jumpa lopak kami berendam dlm tu ala2 swimming pool...tak pun pakat duk bawah bumbung yg mn air mengalir laju dan kuat sambil berangan mandi kat air terjun..dah sejuk biru baru pandai nak balik umah...

Balik umah lak lepas bilas mandi dgn air paip pekena lak kopi panas n ubi kayu/keledek tak pun lempeng atau pulut dgn kelapa..mak aikhhhh...mabeles

skrng ni aku mula terfikir knp anak aku tak pernah mandi ujan ? anak jiran2 juga..(anak korng pun sama kot), anak aku pun tk pernah mintak nak mandi ujan..dorng klu ujan pandai je duk diam dlm umah tak keluar2..layan tv n games..knp ek?

Adakah kerana segan sbb tak de geng atau pun kualiti air ujan skrng tak mcm dlu? atau pun sbb aku tak pernah bercerita pasal seronoknya mandi ujan...rugi kan menjadi anak2 zaman skrng...banyak moment indah kita dlu tak dapat diulangi mereka...

4 comments:

SyuQ said...

huhuhu. kak, zaman kita ngn zaman diorg berbeza. dulu tv itam putih. klu ujan kilat, x bley nengok tv. takut kene sambar. x suma budak zaman dulu ada video game. cara paling best tuk menghiburkan hati, main ujan ler. ujan zaman dulu nyaman. airnya boleh diminum terus. hujan zaman sekarang ni da bercampur macam2. asid itu, asid ni, kerbon monoksid la. dan macam2

toyolkiut said...

kt ganu ni angin kuat la..
ujan kejap2 je..
x blk kg ke cny ni..

acan ketot said...

a'ah kak...
budk2 skang budk2 teknologi..
kte laen...
fun bgi kte men ujan..
fun bgi dyotg lak tv,games...
laen kak..

al-brangi Online said...

skrng umah teres dh x de saluran ujan kot.

lgi pun cepat kena demam bila kenaujan skrng.

teringat makan ubi cicah nyior.

There was an error in this gadget