Followers

Tuesday, January 25, 2011

Alhamdullilah krn aku bukannya seorng mak datin yg ada duit berkepuk2

ptng semlm aku layan ASTANA..rancangan berkonsepkan tunjuk2 umah yg chantek2 dan tuan umah yg voque2..di hoskan oleh kak nita (patut tukar jadi nek nita lak kot sbb umur dia n nenek aku dah dekat nak sama cuma nenek aku dah berkedut tp dia mentein tegang lg kulit).

Adalah sorng datin tu..ada koleksi beg tangan berjenama around 6000 beg dan kasut dlm 1800 pasang..nak jenama apa? LV, Gucci, Coach, bla, bla, bla semua ada..yg bestnya mak datin tu ckp ada yg dia tak pakai pun ada sbb terlupa nak pakai ke apa ke aku tak tau la..ye la dah banyak sgt kan...

Alhamdullilah aku bersyukur pada mu yg Allah sbb tak menjadikan aku seorng yg kaya dan berkemampuan membeli benda2 semua tu..sbb klu aku pun mampu mesti aku pun cam datin tu...mesti  apabila aku mati semua benda2 tu akan menjadi saksi aku...ye la dr duit tu digunakan unt benda2 tu baik la kiranya disedekahkan ke tempat yg sepatutnya..agak2 aku harga barng2 tu semua dah boleh buat masjid dah sebijik...

Datin tu berkata lagi 'beg ni dibuat hanya unt i' so dgn erti kata lain orng lain klu dpt beg sama cam datin tu jawapnya yg pirate la tu beli kat pasar chow kit kot..lagi statement best...penyanyi mat saleh si Beyond tu bengkek ngan datin ni sbb tak dapat jd orng terawal unt beg LV lates edition..

Aku bersyukur lagi pada mu ya Allah sbb aku bukan la datin tersebut..aku tak mau berbangga memakai barangan yg hanya aku je dapat memilikinya di dunia ini..sbb aku ingn tanamkan dlm hati aku yg dibuat khas unt aku dan hanya aku aje yg memilikinya dlm dunia ni adalah batu nisan bertulis nama aku..aku ingin menjadi seorng insan yg sentiasa ingat mati..kerana itu yg terbaik..aku ingin kuburku mendapat hawa daripada syurga sementara menunggu hari kiamat tiba bukan nya hawa dari neraka. 

Korank yg mana tgk rancangan ni tak payah la pasang angan2 nak memiliki semua ni..jom kita bersederhana..krn itu yg terbaik..kerana dunia ini pinjam pinjaman..pabila mati kita takkan dapat guna segala harta kita kat dlm sana. hanya amal dan doa dari yg masih hidup yg akan membantu kita. 

5 comments:

Hana Faza-same person said...

ALhamdulillah , mudah2an kita terpelihara dari sifat duniawi semata..

betullah tu, mak Hana dan mentua selalu ingatkan, pakaian kita di akhirat nnti yg lebih penting utk cari..caranya hanya dengan iman..

biarlah kita tidak berada di dunia, tp di sana kita adalah tetamu istimewa Allah..

amin...

al-brangi Online said...

beg tangan dia ada warna ijau tak? selalukan pompuan klu baju warne ijau, kain ijau,hand beg ijau kasut ijau... semua ijau. kalau tak jadi le mcm bubur chacha semua kaler ada....heehhehe

Si DauN CeRi said...

sy suka perkongsian ni.. thank you for sharing.. :)

apek poyo said...

besederhana lah kita dgn yg ada..huhuuh

solcollections@gmail.com said...

assalamu alaikum, baru ketemu blog ni sal tertengok rancangan astana tu last week (ulangan agaknya). balik dari masjid, tonggok jap dpn tv, tup-tap-tup-tap tukar channel, terkezut jap dgn astana. cadang nak tonton sampai habis tapi suami marah, 'apa tengok yang tak berfaedah tu?', katanya. langsung tutup, buat nescafe, ambil bisikut, cicah sambil baca buku "cara solat Nabi".

apa yang saya nak cakap - jenuhlah datin tu bersoal jawab di Mahkamah Allah. eh, dia tak dapat jawap pun. anggota lain yang jawap.

jadi, kita-kita ni bersyukur dgn apa yang ada, syukur dgn nikmat Allah. apa yang akan kita bawa? amal jariah, anak yang soleh dan amalan kita.

wassalam

There was an error in this gadget