Followers

Saturday, April 9, 2011

Piuk Serbaguna yg tak ada jin aladin kat dalamnya

tiap kali aku baking mesti ada yg mintak resepi..

pas tu ramai jugak yg cakap tak tau nak buat bila sbb tak de oven

pas tu lagi aku akan ckp aku masa belum ada oben aku bakar dlm piuk serbaguna je

pas tu lagi kan dorng akan tanya camner rupanya piuk tu

nah ni aku amik gambar unt tatapan exlusive korang yg tak tau rupanya



alkisahnya piuk ni (klu kat kg aku la..kg korank aku tak tau) setiap suriumah ada tau (suriumah zaman mak aku la)

periuk ni berat yg amat..klu time nak buat kue raya masa aku kecik2 dulu piuk ni la kami guna unt bakar biskut..dan yg malang adalah orng yg dapat turn jaga biskut time bakar..dah la nak angkat tudung tu berat..wap panas pun dapat sekali setiap kali angkat tudung tu.

dipanggil periuk serbaguna sbb selain bakar biskut, kek n kuih muih..

periuk ni leh digunakan sbg piuk tekanan tinggi mmg seswai unt masak sup guna piuk ni sbb dia masak mmg lembut tak kira la tulang apa pun dibuat sup.

lepas tu tudung dia leh ditransform kan jd kuali

buleh digunakan unt grg roti canai juga roti jala or buat kuih ketayap menggunakan tudung nya

mcm2 la leh masak guna piuk ni..tp sbb dia ni berat and sekarang aku dah ada oben maka piuk ni aku simpan je...

satu lagi sebetul nya aku bukan pemilik asal piuk ni..akak aku yg punya ni..itu ari aku pinjam pas tu bila pindah ke johor ni terbawak sekali...sory ek che lin....

9 comments:

Normila said...

first time aku tengok puyuk ni... pepom best en3 ni.. :)tapi, takkan tunjuk puyuk nyer jer.. tunjuk gak lah masak2 nyerr.. yg menggunakan puyuk ni lah... :))

zameermus said...

wow mmg serbaguna tudung pun boley..;D

Cik Ina minat Do do Cheng said...

dyea, periuk tu mengingatkan makcik arwah mak ada periuk cam tu untuk bakar bengkang ubi.tiba-tiba malam ni makcik tersedih plak, periuk tu dah lama hilang.memang beratkan.

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

pinjam piuk tue jap akak...
hehehe...

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

tudung piuk cmni mmg susah nak 'menari'..hehehe

@mamadiana

tehr said...

tak pernah tengok sebelum ni
kalau dah tebal dan berat camtu
memang betul la serbaguna

ieda said...

salam...first time tengok periuk jenis kini.

apik pehe said...

huhuhu..trun temurun tuh

Dinaz said...

woo ade lg ke cmni ..susah nk jmp , even kt kpg atok dinaz pon blm tentu leh jumpa...klasik gitu!

There was an error in this gadget