Followers

Friday, July 29, 2011

aku rindu tok chik

salam jumaat..penghulu segala ari..

mlm td selepas isyak aku baca yassin...1 jam baru habis baca..kenapa?

sbb setiap patah yg aku baca air mata aku menitik nitik..tersedu sedan aku baca yassin malam td..tak pernah aku jd mcm ni..sambil baca sambil teringgat saat-saat akhir tok chik lepas tu saat dia dimandikan saat aku cium mayatnya yg dah dikafankan..saat aku melihat keranda dinaikkan atas van unt dibawa ke kubur..

akhirnya tok chik ke tanah perkuburan yg dia tak pernah jejak sejak 6 tahun lepas..lepas atuk aku meninggal tok chik tak pernah jejak kaki ke tanah perkuburan tu sbb dia still sedih dgn kematian atuk aku..

abis baca yassin kesedihan dan ingatan tu trus bermain sampai aku tak boleh tido..air mata trus menitik nitik..

teringat segala kenangan

masa kecik aku duduk dgn dia..aku lah satu2nya cucu yg merasa air tgn tok chik..sbb tok chik tak masak unt sebarangan orng kot..hehehhe...teringat lepat pisang tok chik..keropok lekor tok chik..nasi goreng tok chik..kat dapur rumah tok chik jugak la aku curi2 belajar masak..masa tu aku dlm darjah 2 camtu la...aku buat nasi goreng, buat cucur...seronok sgt masa tu..sbb tok chik n atuk aku pagi2 dah kuo menjaja sayur jadinya aku merdeka la masa tu boleh buat apa saja...
siang ari aku terpaksa balik umah mak aku sbb tok chik tak leh jaga..ye la sibuk cari rezki..bila mlm je klu tok chik tak datang amik aku akan mengamuk..klu tak de orng nak anta aku p umah tok chik aku rela pergi sendiri dalam gelap pun aku redah (jarak umah aku n umah tok cik dalam 500 meter)

terlalu banyak kenangan antara aku tok chik n atuk aku...aku rasa disayangi sbb aku sorng je ada ngan dorng..klu kat umah adik beradik ada 6 orng..mak ayah aku tak sempat nak bg perhatian..abis2 bergaduh ngan abg n akak aku..sbb tu aku suka jd anak tok chik..

Ya Allah semoga roh tok chik tenang disana...tempatkan dia bersama orng 2 yg beriman..semoga tok chik menjadi bidadari untuk atuk aku yg telah pergi dahulu sblm tok chik...

aku rindu.......................................

3 comments:

Adzrien Shoppe said...

bila ramadhan tiba, kerinduan lebih terasa. alfatihah.

Cikidong said...

saya pun rindu kat arwah tok saya.. :(

Cik Ina Do do Cheng said...

dyea kalau teringat sangat, ngan tok chik sedekahkan Al-Fatihah dan baca yassin ye. Selamat menjalani ibadah puasa ye. Salah dan silap cik ina minta maaf ye.

There was an error in this gadget