Followers

Thursday, January 5, 2012

amalina oh amalina

semua orng dah tau perihal dia..so x pyh la nk citerkan...kita citer pasal lain je yer..sj pkai tajuk nama tu sbb 2-3 menjak ni semua orng sibuk nak cr citer psl dia...kita citer pasal ni yer...
*
*
*


Belajar Syukur daripada Buah Tembikai 


Seorang lelaki soleh pulang ke rumah membawa sebiji tembikai. Tembikai yg dibelinya di pasar itu diserahkan kepada isterinya untuk dibelah. Sebaik sahaja tembikai itu dibelah, isteri orang soleh itu segera merasanya.

Didapatinya rasa tembikai itu sangat tawar. Apa lagi, keluarlah rungutan dari mulut si isteri disebabkan tembikai yang tawar itu.

Melihat keadaan isterinya yang tidak habis-habis merungut, orang soleh itu pun berkata, “ Saya yang membeli tembikai itu di pasar”.

“Ya saya tahu,” jawab isterinya.

“Pada pendapat awak, ketika saya membeli tembikai di pasar tadi...apakah saya ingin tembikai yang manis atau yang tawar?”

“Tentu awak hendak yang manis”, jawab isterinya.

“Ketika penjual buah-buahan di pasar menjual tembikai itu tadi, adakah dia ingin menjual tembikai yang manis atau yang tawar?” tanya orang soleh itu lagi.

“Tentu sahaja dia hendak menjual tembikai yang manis”.

Orang yang soleh itu berhenti sejenak. Kemudian dia bertanya lagi. “Ketika peraih buah tembikai itu menjual hasil tanamannya kepada penjual di pasar itu, apakah dia hendak penjual tembikai yang manis atau yang tawar?”

“Tembikai yang manis, tentunya.”

“Ketika pekebun menanam pokok tembikainya dahulu, apakah dia inginkan buah yang manis atau buah yang tawar?” pertanyaan orang soleh itu mula meleret-leret.

“Tentu yang manis.”

“Ketika awak membelah buah tembikai sebentar tadi, adakah awak inginkan buah yang manis atau yang tawar?”

“Saya inginkan yang manis..Kenapa dengan semua pertanyaan ini?” soal isteri.
Orang yang soleh itu tersenyum lalu berkata. “Kenapa semua inginkan buah yang manis, sebaliknya pula yang berlaku. Buah tembikai itu tawarrasanya!”
Isteri orang soleh itu terdiam.

Marahkan siapa?

“Jadi, ketika awak marah-marah tentang rasa tembikai yang tawar, awak sebenarnya marahkan siapa? Bukankah semua orang inginkan buah yang manis. Tetapi kuasa Allah yang memutuskan buah itu tawar rasanya. Jadi awak marahkan siapa? Marahkan saya yang membeli atau awak yang membelah, atau pekedai yang menjual atau penanam yang menanam? Atau Allah yang menentukan rasa tawar itu?”

Salah satu daripada adab makan adalah jangan mengecam makanan sekalipun makanan itu tidak sedap. Jika tidak suka, tinggalkan sahaja. Daripada cerita di atas, kita faham bahawa rezeki kita semua ditentukan oleh Allah s.w.t. Jika kita mengecamnya, ramai orang yang akan terasa hati.

Mungkin emak atau isteri kita yang memasak,ayah kita yang membeli atau diri kita yang merasanya. Dan lebih-lebih lagi tanpa kita sedari, kita seolah-olah ‘mengecam’ allah yang mengurniakan rezeki itu untuk kita.

Iktibar daripada cerita orang soleh dengan tembikai adalah, kita mesti belajar bersyukur.Jika kita tidak syukur dengan yang sedikit, mana mungkin kita akan syukur dengan yang banyak? Demikian, Nabi Muhammad SAW pernah mengingatkan!

2 comments:

fisa othman said...

hahahaha lawak ar..
tajuk tak senada dgn jln cerita..:)

anyway cerita tembikai ni membuatkan ku nk p carik tembikai d kala panas terik tika ini.:p

butterfly said...

hahahha=]

mcm ade kaitan je tajuk dgn entri ni??

There was an error in this gadget